Reflektory podczerwieni

 


           

M1653 - Reflektor podczerwieni TR-14 M1655 - Halogenowy reflektor podczerwieni YK-9040

ŒŚwiatło widzialne dla człowieka, to fragment promieniowania optycznego o długości fali od 400 do ok. 700 nanometrów. Zakres krótszych fal tego pasma to nadfiolet, a dłuższych to podczerwień (do długości fali ok. 500 mikrometrów). Dla ciał o temperaturze pokojowej max. spektrum występuje dla fal o długości ok. 19 mikrometrów. Ciała o temp. do 400° emitują praktycznie wyłącznie promieniowanie podczerwone. Promieniowanie podczerwone jest "silnie tłumione przez szkło", dlatego przy projektowaniu systemów do obserwacji w tym paśmie należy zwracać uwagę na wszelkie szklane przegrody.

Zdolność systemu do obserwacji w nocy można osiągnąć poprzez stosowanie oświetlenia lub stosowanie specjalnych kamer zwanych termowizyjnymi. Kamery termowizyjne wyposażone w sensory IRFPA ( infra red focal plane arrray) pracują przy obserwacjach podczerwieni o długości fali od 3 do 15 mikrometrów.

"Kamery czarno - białe (przy znacznie niższej czułości) pozwalają na względnie dobrą obserwacje w fragmencie pasma podczerwieni."

Do dyskretnej obserwacji terenu w nocy wykorzystuje się reflektory podczerwieni, ponieważ człowiek nie widzi, że jest obserwowany.

Występują dwa rodzaje reflektorów:"

  • bazująca na diodach LED pracujących w podczerwieni, zwykle są one zasilane napięciem 12V i mają moc rzędu 12W, np. M1653
  • bazujące na lampach halogenowych, wyposażonych w filtr nieprzepuszczalny dla światła widzialnego i mających moc nawet kilkuset watów.np.M1655


Pomimo, iż każda kamera jest w pewnym stopniu czuła na całe pasmo podczerwieni, to raczej należy dobierać długość fali promieniowanej przez źródło do charakterystyki czułości przetwornika kamery.

Zasięg obserwacji zależy od czułości kamery na podczerwień oraz od mocy reflektora. Zazwyczaj można przyjąć, iż podświetlenie w podczerwieni o mocy 12W zapewnia zasięg obserwacji kilku metrów, a mocy 500 W ok. 150 do 200 metrów.

Prawie wszystkie reflektory mają wbudowany "czujnik" zmierzchowy załączający reflektor dopiero po zapadnięciu zmroku. Reflektory wyższej klasy posiadają oprócz potencjometru (oznaczanego najczęściej lx ) służącego do ustawienia progu załączenia reflektora, dodatkowo drugi potencjometr poziomu mocy oświetlacza.
W zależnie od wersji mogą być zasilane napięciem DC12V, 24V AC lub 220V AC.

Poza standardowymi wykonaniami reflektorów spotykane są również reflektory w innych wykonaniach. Mogą być integralną częścią kamery, lub obiektywu. Takie rozwiązanie jest bardzo praktyczne, ponieważ ogranicza liczbę dodatkowych elementów i dodatkowo - zmniejsza koszt instalacji. Należy jednak pamiętać, że tego typu reflektory złożone są z kilku sztuk diod LED, co zapewnia podświetlenie o charakterze punktowym i zasięg do kilku metrów."

             

"Oświetlacze wbudowane w obiektyw, kamerę płytkową i kamerę z wbudowanym obiektywem."

"nie mają możliwości obserwacji w podczerwieni", ze względu na wbudowany filtr podczerwieni eliminujący wpływ tego pasma na precyzyjne oddawanie barw.

Gdy chcemy zastosować "kamerę kolorową do obserwacji w nocy", wówczas należy stosować kamery typu Noc/Dzień. Kamery takie nie posiadają filtru podczerwieni wycinającego ten rodzaj światła, jak to ma miejsce w przypadku zwykłych kamer kolorowych. Dzięki temu możliwe jest zastosowanie podświetlaczy IRED. Taka konstrukcja kamery (całkowite usunięcie filtra podczerwieni) ma jednak pewne wady. Przy normalnym oświetleniu (zakres światła widzialnego) kamera ma czasem problemy z balansem bieli - kamera nie oddaje rzeczywistych kolorów. Takie zachowanie kamery, często traktowane jest, i zgłaszane przez instalatorów jako - uszkodzenie kamery. Jednak jest to normalny objaw spowodowany brakiem filtra, a tym samym kompromis pomiędzy ceną, a jakością obrazu. Oczywiście istnieją kamery, w których ten filtr jest załączany mechanicznie, ale takie kamery są znacznie droższe, ze względu na koszt serwomechanizmu. W zwykłych kamerach video wybór trybu pracy, dzienny i w nocny, sprowadza się do usunięcia lub dołożenia filtru najczęściej za pomocą ręcznego przełącznika lub dźwigni, co pozwala na filmowanie w różnych warunkach oświetlenia.