Znaczna część działających na polskim rynku firm nie posiada własnego działu informatycznego. Sprawia to, że coraz większą popularnością wśród przedsiębiorców cieszy się usługa outsourcingu IT. Na czym polega i jakie są korzyści tego rozwiązania?
Outsourcing to termin opisujący strategię biznesową opartą na korzystaniu z usług dostarczanych przez zewnętrznego dostawcę. Głównym celem każdego typu outsourcingu jest redukcja kosztów prowadzenia działalności przez firmę. Strategii tej towarzyszy również założenie, iż w określonych wypadkach znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z ekspertyzy specjalistów w danej dziedzinie. Outsourcing IT to rodzaj outsourcingu polegający na powierzeniu obsługi informatycznej wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, której zadaniem jest dbanie o sprawne i efektywne funkcjonowanie infrastruktury teleinformatycznej. Wyróżnić można dwa rodzaje outsourcingu IT:
Do niedawna to offshoring był najpopularniejszą formą outsourcingu IT. Wynikało to przede wszystkim z niższych cen świadczonych usług. Współcześnie jednak wiele firm sięga po nearshoring, gdyż wiąże się on z mniejszym ryzykiem, większą łatwością komunikacji oraz wysoką jakością świadczonych usług.
Usługi wykonywane w ramach outsourcingu IT są dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta, wynikających bezpośrednio z doświadczanych na co dzień przez firmę problemów. Do najczęściej realizowanych zaliczają się:
W ramach outsourcingu IT wykonywane są także audyty informatyczne, prowadzone jest ponadto bieżące doradztwo informatyczne.
Na rynku usług informatycznych można wyróżnić trzy podstawowe modele outsourcingu IT: outsourcing kompleksowy, outsourcing częściowy i outsourcing dedykowany.
Outsourcing kompleksowy wymaga powstania zewnętrznego działu IT, stworzonego ze specjalistów z różnych dziedzin informatyki. Pozwala to na stały dostęp do profesjonalnej obsługi przy równoczesnej redukcji kosztów własnych firmy. Kompleksowy outsourcing daje możliwość wdrożenia innowacyjnych rozwiązań i stworzenia wydajnego oraz stabilnego środowiska pracy.
Outsourcing częściowy polega na prowadzeniu działań serwisowych wyłącznie w obrębie wybranych obszarów infrastruktury informatycznej. Model ten stanowi doskonałe rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz instytucji działających w sektorze publicznym. Dzięki outsourcingowi częściowemu możliwe jest zachowanie autonomii poszczególnych elementów systemu, co jest szczególnie istotne w wypadku autorskich oraz specjalistycznych rozwiązań teleinformatycznych, które z uwagi na swoją specyfikę nie powinny być powierzane zewnętrznemu podwykonawcy.
Outsourcing dedykowany to model usługi doskonale sprawdzający się w wypadku biznesów, których działalność nie jest w pełni oparta na infrastrukturze informatycznej. Pozwala on wdrożyć optymalne rozwiązania przy możliwie najmniejszym obciążeniu budżetu. Warto jednak zaznaczyć, że usługi wykonywane w ramach outsourcingu dedykowanego są znacznie ograniczone.
Z outsourcingu IT warto skorzystać przede wszystkim w celu redukcji kosztów prowadzenia działalności, które znacząco wzrastają w sytuacji utrzymywania własnego działu informatycznego. Rozwiązanie to jest szczególnie opłacalne dla małych firm, których ograniczony budżet nie pozwala zbudować przyjaznego użytkownikom środowiska informatycznego.
Wykorzystując outsourcing IT, można otrzymać najwyższą jakość usług bez konieczności tworzenia miejsc pracy i zapewniania niezbędnych do jej wykonywania narzędzi.
Skorzystanie z outsourcingu IT wiąże się z licznymi korzyściami dla firm. Są to przede wszystkim:
Firmy korzystające z outsourcingu IT we Wrocławiu i okolicach mają także możliwość otrzymania wsparcia typu helpdesk, co skraca czas reakcji na problem i pozwala zwiększyć wydajność pracy przedsiębiorstwa.