W dzisiejszych czasach kamery obecne są niemal wszędzie. Monitorowany jest każdy nasz ruch – często nawet w tych miejscach, w których kompletnie się tego nie spodziewamy. Wielokrotnie zapis z kamer jest jedynym dowodem w konfliktowej sprawie. Zatem czy monitoring w szkole to dobry pomysł i czy kamery mogą być montowane wszędzie?
Dlaczego monitoring w szkole jest ważny?
Monitoring w szkołach stał się już czymś powszechnym. Nic w tym dziwnego, ponieważ na terenie tych placówek często dochodzi do wymuszeń, zastraszania czy kradzieży. Zamontowanie kamer może znacząco wpłynąć na zahamowanie takich zjawisk. Niewątpliwie najważniejszą zaletą monitoringu jest bezpieczeństwo. Świadomość uczniów, że są nagrywani, skutecznie niweluje próby wandalizmu czy przemocy. Zapis z kamer jest archiwizowany, a w razie zaistniałej potrzeby może posłużyć jako dowód lub stanowić pomoc w rozstrzygnięciu sporów. Kamery monitorujące wejście do szkoły pozwolą na identyfikację obcych osób i stanowią ochronę przed wtargnięciem na teren placówki kogoś postronnego. Dodatkowo zamontowane przed budynkiem chronią otoczenie szkoły, dzięki czemu znacznie rzadziej dochodzi do aktów wandalizmu lub obecności niepożądanych osób, np. dilerów czy złodziei. Monitoring ma za zadanie zapewnić bezpieczeństwo zarówno uczniom, jak i pracownikom szkoły.
Gdzie nie wolno montować kamer?
Według Prawa oświatowego, odnoszącego się do monitorowania placówek oświatowych, zamontowanie kamer musi być zgodne z obowiązującymi przepisami. W pierwszej kolejności należy pamiętać, że dyrekcja szkoły ma obowiązek poinformowania o tym uczniów, nauczycieli i pozostały personel na 14 dni przed rozpoczęciem zapisu. Dodatkowo monitoring wizyjny nie może obejmować:
- sal dydaktycznych, w których prowadzone są lekcje bądź zajęcia wychowawcze, czy opiekuńcze;
- pomieszczeń, w których udzielana jest pomoc psychologiczna bądź pedagogiczna;
- pokoi przeznaczonych do odpoczynku dla pracowników;
- gabinetów profilaktyki zdrowotnej;
- pomieszczeń sanitarno–higienicznych;
- szatni;
- przebieralni.
Wynika to z poszanowania prawa do godności oraz prywatności uczniów i pracowników szkoły. W sytuacjach, kiedy zachodzi realne ryzyko bezpieczeństwa osób przebywających na terenie placówki lub ich mienia, zamontowanie kamer w wymienionych miejscach będzie dozwolone. Ważne jednak, aby swoim zasięgiem nie naruszały godności i dóbr osobistych.
W jakich miejscach powinien zostać zamontowany monitoring?
Oczywistym miejscem, w którym montowane są kamery, jest zewnętrzna strona budynku szkoły. Odpowiednio wysokie ich umieszczenie pozwoli na objęcie wjazdu na teren placówki, całego jego placu oraz parkingu. Zapewni to bezpieczeństwo i komfort zarówno rodzicom, dzieciom, jak i pracownikom. Takie rozwiązanie znacząco przyczynia się do identyfikacji osób postronnych, które bez uzasadnienia przebywają na terenie placówki. Kolejnym miejscem, które powinno być monitorowane, jest wejście do szkoły. W tym przypadku dyrekcja dysponuje wiedzą: kto i o której godzinie wchodził lub wychodził z budynku. Może to być bardzo pomocne w przypadku kradzieży.
W środku budynku kamery montowane są we wszystkich przejściach oraz korytarzach. Warto pamiętać, aby były zainstalowane najwyżej jak to możliwe. Takie rozwiązanie pozwoli na objęcie szerszej powierzchni i ujęcie wszystkich osób. Dodatkowo dobrym pomysłem jest rozmieszczenie monitoringu również w szatniach, gdzie młodzież zmienia obuwie, przychodząc do szkoły. Skutecznie odstraszy to potencjalnych złodziei. Jednak w tym przypadku musi zachodzić uzasadniona podstawa, która odnosi się do wysokiego ryzyka dla bezpieczeństwa uczniów i personelu szkoły lub ich mienia.
Jak zadbać o bezpieczeństwo uczniów i personelu?
Stosowanie monitoringu w szkole znacząco przyczynia się do spadku zachowań agresywnych oraz kradzieży. Kamery skutecznie hamują zachowania niepożądane takie jak przemoc, czy uszkodzenie bądź niszczenie mienia. Świadomość, że obiekt jest monitorowany, znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo wszystkich osób w nim przebywających. Niejednokrotnie zapis z kamer pomoże w ustaleniu sprawcy, np. kradzieży, lub posłuży jako dowód w konkretnej sprawie. Zdecydowana większość uczniów, rodziców i pracowników szkoły są sprzymierzeńcami stosowania monitoringu w placówce.
Kamery montowane w placówkach oświatowych mają swoich zwolenników i przeciwników. Jednak nie da się podważyć argumentu mówiącego, że skutecznie hamują one niepożądane zachowania części osób i znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa i komfortu wszystkich, którzy przebywają w placówce.