Monitoring to bardzo przydatny i skuteczny system zabezpieczania mienia oraz podnoszenia bezpieczeństwa osób na terenie monitorowanym. Pozwala na obserwację obiektu lub terenu przez całą dobę oraz szybką reakcję ze strony operatora w sytuacji zagrożenia. Dzięki temu można uratować osoby lub mienie przed niebezpieczeństwem, lub też zminimalizować szkody, dzięki szybkiemu zawiadomieniu odpowiednich służb interwencyjnych.
Nagrania z kamer bardzo często stają się również dowodami w sprawie, a także pozwalają odnaleźć sprawcę niebezpiecznego zdarzenia. Warto jednak pamiętać, że nagranie może być także danymi osobowymi, w przypadku, gdy nagraną osobę można rozpoznać i zidentyfikować. Dlatego nagrania z monitoringu powinny być odpowiednio chronione i przekazywane jedynie osobom do tego upoważnionym w określonych sytuacjach. Dzięki temu zminimalizowane zostanie ryzyko udostępnienia danych osobom nieupoważnionym do ich posiadania.
Nagrania z monitoringu jako dane osobowe
To, czy coś jest danymi osobowymi, czy też nie, określają przepisy zawarte m.in. w ustawie o ochronie danych osobowych i w RODO. W ustawie o ochronie danych osobowych można znaleźć zapis mówiący, że:
„Za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej”.
Oznacza to, że dane osobowe mogą przyjmować różną formę – pisemną lub też wizualną. Z tego wynika, że zapis z monitoringu również może być danymi osobowymi, które podlegają takiej samej ochronie jak dane osobowe w innych formach. W pełni potwierdza to kolejny zapis w tej ustawie mówiący, że:
„Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne”.
W przypadku gdy kamery monitoringu dostarczają obraz na żywo, ale nie jest on przechowywany na żadnym nośniku, to zachodzi sytuacja, w której informacji tych nie można traktować jako danych osobowych.
Stosując monitoring wizyjny, bardzo ważne jest, aby zakomunikować, że dany obiekt lub obszar znajduje się pod obserwacją sieci kamer monitoringu. Najczęściej w tym celu stosuje się różnego rodzaju znaki i tablice informacyjne w miejscu, które obejmuje monitoring. Kolejnym ważnym aspektem jest także uzasadnienie wykorzystania monitoringu, co jest obowiązkiem każdej osoby montującej kamery.
Trzy najczęstsze sytuacje, w jakich wykorzystuje się nagrania z monitoringu
Nagrania z monitoringu wykorzystuje się najczęściej w takich sytuacjach jak:
- porwanie – nagrania pozwalają szybko zidentyfikować porywaczy, a także np. ich samochód, i są także dowodem w sprawie;
- włamanie – nagrania pozwalają na identyfikację włamywaczy, poznanie ich sposobu działania, a także stają się ważnym dowodem winy;
- inne czyny niezgodne z prawem – np. ucieczka z miejsca zdarzenia po spowodowaniu poważnego wypadku drogowego, zniszczenie mienia, kradzież i wiele innych.
Kto może uzyskać dostęp do nagrań z monitoringu?
Udostępnienie nagrań z monitoringu jest możliwe, ale tylko w niektórych sytuacjach i dla niektórych osób. Decyzja powinna być podejmowana na podstawie przepisów RODO, które określą, kim jest dana osoba w świetle prawa. O udostępnienie nagrania może ubiegać się osoba będąca na nagraniu, gdy zarejestrowane dane dotyczą bezpośrednio jej, a także osoba nieznajdująca się na nagraniu, ale otrzymanie nagrania leży w jej interesie np. w sytuacji, gdy jej mienie zostało zniszczone lub skradzione, a nagranie z kamer pozwoli odnaleźć sprawcę tego zdarzenia.
Osoba będąca na nagraniu, w celu uzyskania do niego dostępu, musi jedynie udowodnić, że to na pewno ona znajduje się na zarejestrowanym materiale. Najczęściej wystarczający w tym przypadku jest dokładny opis sytuacji, w jakiej dana osoba została nagrana przez monitoring, podanie informacji na temat godziny i miejsca zdarzenia, a także szczegółowy opis ubrania i innych charakterystycznych elementów wyglądu. Dostęp do nagrań może również uzyskać Policja czy też ubezpieczyciel np. w związku z napaścią, włamaniem albo zniszczeniem mienia, w celu przeprowadzenia odpowiednich postępowań.