Sprawny, łatwy w obsłudze i intuicyjny system informatyczny stanowi podstawę prawidłowego funkcjonowania współczesnej firmy. Wystąpienie nawet niewielkiej awarii może całkowicie zdezorganizować działania przedsiębiorstwa. Korzystanie z helpdesku pozwala szybko reagować w obliczu zakłóceń i dokonywać niezbędnych napraw, umożliwiając szybkie przywrócenie optymalnej organizacji pracy.
Czym jest helpdesk?
Helpdesk to zdalna pomoc merytoryczna lub techniczna z zakresu użytkowania komputera bądź aplikacji, udzielana za pomocą internetu lub telefonu. Stanowi jedną z trzech głównych usług – obok serwisu oraz administracji – świadczonych w ramach outsourcingu IT. Helpdesk obejmuje:
- odbieranie i rejestrowanie zgłoszeń telefonicznych lub mailowych użytkowników,
- zebranie informacji o problemie i jego kategoryzację,
- udzielenie pomocy z zakresu obsługi lub konfiguracji danego programu,
- zdalne rozwiązywanie problemów użytkowników sprzętu i oprogramowania komputerowego, w tym problemów związanych z aktualizacją oprogramowania oraz zabezpieczeń,
- konfigurację sprzętu i oprogramowania komputerowego,
- reagowanie na automatycznie generowane raporty i informacje zwrotne przesyłane z systemów monitorowania stanu sieci oraz kont pocztowych i serwerowych,
- odzyskiwanie utraconych danych z backupów.
Helpdesk współpracuje bezpośrednio z administratorem danego segmentu opieki serwisowej w celu jak najbardziej sprawnego i szybkiego wdrożenia poprawek. Jego zadaniem jest ponadto eskalacja zgłoszeń do administratorów w sytuacji, gdy próby zdalnego rozwiązania problemu nie odniosły skutku.
Jaką pomoc można uzyskać poprzez helpdesk?
Pomoc, jaką można uzyskać przez helpdesk, obejmuje niezwykle szeroki zakres działań. Ustalany jest on indywidualnie, w zależności od zapotrzebowania klienta, wynikającego między innymi z rozmiaru przedsiębiorstwa oraz typu prowadzonej działalności. Standardowo pomoc polega na:
- usuwaniu awarii oprogramowania i sprzętu,
- instalacji oraz konfiguracji oprogramowania,
- dbaniu o właściwą pracę systemu zabezpieczeń sprzętu teleinformatycznego,
- przeprowadzaniu szkoleń dla pracowników firmy.
Pomoc udzielana w ramach usługi helpdesk dotyczy także wsparcia eksploatacyjnego oraz zapobiegania poważniejszym awariom, które mogą doprowadzić do paraliżu firmy i zmniejszenia jej wydajności.
Kiedy warto skorzystać z helpdesku?
Korzystając z helpdesku, można mieć pewność, że użytkowany w przedsiębiorstwie sprzęt teleinformatyczny oraz wszystkie oprogramowania znajdują się pod stałym nadzorem specjalistów. Usługi tego typu przeznaczone są przede wszystkim dla dużych firm, które posiadają dużą ilość sprzętów informatycznych i z uwagi na prowadzoną działalność nie mogą pozwolić sobie na korzystanie z półśrodków. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod, helpdesk sprawdza się także w przypadku firm małych i średnich.
Zalety helpdesku
Usługa helpdesk ma wiele zalet. Zaliczają się do nich między innymi:
- Szybkie reagowanie na problemy
Korzystanie z helpdesku pozwala na szybką reakcję w obliczu problemu i równie szybkie wdrożenie działań serwisowych lub naprawczych. Skrócenie czasu reakcji do minimum możliwe jest dzięki wykorzystaniu wielu źródeł komunikacji między klientem a dostawcą usług. Zastosowanie najnowszych narzędzi pozwala uzyskać natychmiastową diagnozę.
- Stały dostęp do specjalistów z branży IT
Helpdesk zapewnia stały dostęp do specjalistów z branży IT. Kompetentni i doświadczeni informatycy udzielają pomocy klientom na bieżąco, dzięki czemu wszelkie napotkane problemy zostają szybko zdiagnozowane i rozwiązane. Pozwala to zapobiegać przestojom i zachować ciągłość pracy firmy.
- Efektywne i komfortowe użytkowanie narzędzi teleinformatycznych
Profesjonalne zaplecze IT pozwala na użytkowanie narzędzi teleinformatycznych w sposób komfortowy i efektywny. Dostęp do helpdesku ułatwia nie tylko usuwanie usterek, lecz także daje pracownikom firmy możliwość lepszego wykorzystania systemów, bez obaw o spowodowanie awarii.
- Komfort i zwiększenie efektywności pracy
Korzystanie z usługi helpdesk pozwala zapewnić komfort pracownikom przedsiębiorstwa, którzy, mając stały dostęp do pomocy w nawet najbardziej skomplikowanych problemach, są bardziej skupieni na wykonywaniu swoich obowiązków. Przyczynia się to bezpośrednio do wzrostu efektywności pracy.
Warto zaznaczyć, że helpdesk jest opcją szczególnie chętnie wykorzystywaną przez samych informatyków. Jest to spowodowane faktem, iż usługa ta skraca czas reakcji na problem i nie powoduje konieczności generowania dodatkowych kosztów, na przykład tych związanych z dojazdem. Oszczędność czasu i zasobów pozwala obsłużyć większą ilość klientów, równocześnie zachowując wysoki poziom usługi. Zapraszamy do kontaktu wszystkich, którzy szukają usług informatycznych we Wrocławiu i okolicach.