"Monitory do telewizji przemysłowej posiadają kineskopy przeznaczone do ciągłej pracy. Stosowanie do wyświetlania nieruchomego obrazu odbiornika TV z wejściem video skończy się wypaleniem luminoforu i zniszczeniem telewizora. "

"Monitor to urządzenie pozwalające na zamianę sygnału elektrycznego, na sygnał optyczny, odpowiedni dla zmysłów człowieka." Monitory powinny spełniać normy bezpieczeństwa to oznacza konieczność posiadania tzw. "znaku B". Normy bezpieczeństwa określają m.in. maksymalne dopuszczalne poziomy emisji promieniowania elektromagnetycznego, rentgenowskiego, a także stopień zabezpieczenia użytkownika przed porażeniem oraz zabezpieczenie urządzenia przed przepięciami pochodzącymi z sieci elektrycznej.

Wybierając monitor trzeba koniecznie zwrócić uwagę na jego parametry użytkowe: rozdzielczość – zdolność do odtwarzania szczegółów, poprawność odtwarzanych kształtów (np. beczkowatość), stabilność obrazu. Rozdzielczość z reguły podawana jest w ilości linii, i tak monitory kolorowe mają wysoką rozdzielczość dla ponad 400 TVL, a monochromatyczne dla 1000. Należy jednak pamiętać, że ta rozdzielczość nie ma żadnego związku z ilością linii obowiązującą w standardzie D/K lub B/G. Ten parametr w ogóle jest luźno powiązany z rozdzielczością, raczej jest to oszacowanie zdolności do przenoszenia informacji o kolorze czy stopni szarości w połączeniu z rozdzielczością.
Zdarza się, że rozdzielczość podawana jest w pikslach.

Monitor powinien pracować poprawnie w "otoczeniu o wilgotności do 90% i w temperaturze z zakresu 0° do +40° C". Niektórzy producenci podają parametry temp od -10° do 55° C.

Typowo monitory są zasilane z sieci 220V AC, lecz niektóre o przekątnej poniżej 7 mogą być zasilane napięciem 12V lub 15V DC. Pobór mocy monitorów czarno–białych sięga 48 W dla przekątnej 20”, dla monitorów kolorowych o tej samej przekątnej - 80 W.

Należy zwrócić uwagę, iż wewnątrz monitora niektóre z podzespołów wykorzystują napięcie sięgające nawet 25kV. Dlatego otwieranie obudowy poprzez osoby niewykwalifikowane może prowadzić do wypadku.

Sygnał wizyjny ma amplitudę 1Vp-p , w praktyce monitory pracują poprawnie z sygnałem wejściowym z zakresu 0,5 - 2Vp-p. W przeciwieństwie do monitorów komputerowych, gdzie trwa ciągła walka o poszerzenie pasma przenoszenia, pasmo przenoszenia wszystkich monitorów telewizji przemysłowej jest zbliżone i wynosi 100Hz - 10 MHz (-3 dB).

"Stosowane złącza." Ważną cechą monitorów jest posiadanie poza wejściem także wyjścia wizji. Stosowane są złącza BNC, czasem w monitorach o mniejszych przekątnych złącza chinch. Na wyjściu wizji jest obecny ten sam sygnał co na wejściu. Jeżeli do wyjścia wizji ma być podłączone jakieś urządzenie, to do poprawnej pracy systemu wymagane jest przełączenie przełącznika impedancji wejściowej z pozycji 75W na Hi - Z (high impedance). Czasami do przesyłania sygnału wizyjnego z kamery kolorowej stosuje się system Y/C. Kamera taka ma dwa wyjścia wizyjne i wymaga dwóch przewodów do przesyłania sygnałów. Jeden przewód służy do transmisji luminancji (sygnał czarno-biały), drugi zaś chrominancji (sygnał koloru). "

1. Złącze BNC video in 1Vpp
2. Złącze BNC video out, 1Vp-p
3. Złącze Mini-DIN SVHS - Y/C:
1- Luminance 1Vp-p
1- Chrominance 0,7Vp-p
4. Przełącznik wejść
5. Złącze RCA Audio in
6. Złącze RCA Audio out
7. Złącze SCART:
1- RGB input 0,7V
1- Video input 1Vp-p
1- Audio input 0,5V

"
Monitory kolorowe często wyposaża się również w złącza typu SCART RGB (monitor CPM 25" CPM2504 firmy Hitachi).
"

"Regulacje." Każdy monitor posiada, poza włącznikiem zasilania, następujące regulatory: H-hold, V-hold, kontrast, jaskrawość, nasycenie kolorów (monitory kolorowe), ostrość (monitory LCD).

"Monitory z kolorowym wyświetlaczem LCD." Obecnie stosowane są coraz częściej, wraz ze spadkiem cen. Najczęściej spotykane są w wersji TFT. Poza tym, przebojem na rynek wchodzą monitory plazmowe, wśród których wyróżniają się wersję posiadające zarówno wejście wizji jak i wejście SVGA.
Używane są często przy braku miejsca, jednak trzeba zwrócić uwagę użytkownika na łatwość mechanicznego uszkodzenia ekranu (efekt tzw. "wypadania piksli")."


"Monitor LCD 4""

"Monitory z wbudowanym quadem lub zmianiaczem." Spotykane są monitory z wbudowanym zmieniaczem lub quadem. Ze względu na łatwość montażu stosowane są w prostych instalacjach, często montowanych przez samego użytkownika. Przeważnie posiadają 2 lub 4 kanały, a pod względem użytkowym są odpowiednikami prostych quadów zewnętrznych. Zabudowanie quada wymusza pojawienie się dodatkowych złącz: np. złącza alarmowego, do automatycznego przełączania na kamerę w obrębie której wykryto ruch, oraz do załączania sygnalizacji alarmowej. Z przodu monitora pojawiają się klawisze wyboru kamery, klawisz quad (do włączenia podziału ekranu) i inne."


Widok ogólny monitora. Pokrętła służą do doboru czasu przełączenia kamer


Widok ścianki tylnej - widać wejścia audio i video dla 2 kamer, wyjścia audio i video np. do magnetowidu oraz wyjścia zasilania kamer. po prawej na dole elementy regulacyjne obrazu

"Monitor 6" MB - 60 SC z wbudowanym zmieniaczem na 2 kamery"

"Fonia w monitorach telewizji przemysłowej." Mimo, iż fonia w telewizji przemysłowej jest rzadko wykorzystywana to istnieją też monitory wyposażone we wbudowany wzmacniacz akustyczny wraz z głośnikiem. W takim wypadku jest też możliwy podsłuch, o ile kamera lub jej uchwyt są wyposażone w mikrofon. Stosowane są złącza chinch lub mini - jack 3,5mm. Moduł fonii wymaga by poziom wejściowy zawierał się w granicach 10 - 150mVp-p. Na panelu przednim pojawia się dodatkowy regulator głośności.

"Kryteria wyboru." Wybór monitora kolorowego lub czarno - białego zależy przede wszystkim od własności obserwowanego obiektu. Kupując monitor należy także zwrócić uwagę w jakim systemie będzie on pracował.

"Dobór monitorów." Pod względem przekątnej: spotykane są monitory od 4 do 25 cali. Typowa przekątna, zalecana do współpracy z quadem lub multipelxerem 4 - 9 wejściowym wynosi 15", dla 4 wejściowych z reguły wystarcza już 12". Monitory 5,5" stosowane są przy braku miejsca lub jako monitor dodatkowy, zazwyczaj do pełnoekranowego podglądu. Dobierając wielkość monitora należy się kierować wygodą obserwującego konkretne obiekty.

"Rozmiar obiektu na ekranie monitora". Według normy "EN 50132-7" powinien pozostawać w związku z zadaniami operatora, jak np. identyfikacja, rozpoznawanie, detekcja lub kontrola.
Jeżeli obiekt jest osobą, zaś rozdzielczość graniczna zainstalowanego systemu CCTV przewyższa 400 linii telewizyjnych, zalecane minimalne rozmiary obiektu wynoszą:"

  1. dla potrzeb identyfikacji - obiekt powinien zajmować przynajmniej 120% wysokości ekranu;
  2. dla potrzeb detekcji intruza - obiekt powinien zajmować przynajmniej 10% wysokości obrazu;
  3. dla potrzeb kontroli tłumu - obiekt powinien zajmować przynajmniej 5% wysokości ekranu.

"Liczba monitorów i rozmiary ich ekranów." Liczbę monitorów należy wyznaczyć na podstawie:"

  1. ilości zainstalowanych kamer;
  2. względów funkcjonalnych;
  3. ilości operatorów pełniących obowiązki w tym samym czasie.

"przekraczać wartości 10:1."
Ilość monitorów powinna być wystarczająca dla wyświetlenia maksymalnej ilości jednoczesnych alarmów, jaką podano w wymaganiach użytkowych.
Rozmiary ekranu monitora należy dobrać uwzględniając odległość obserwacji.

"Zalecana odległość obserwacji" równa jest ok. 5-krotnej przekątnej wyświetlanego obrazu.

Uwaga praktyczna: Przy stosowaniu monitorów do obserwacji stałych punktów (szczególnie przy zastosowaniu multiplekserów lub dzielników obrazu ) mogą wystąpić na lampie kineskopowej po wyłączeniu monitora cienie będące odbiciem wyświetlanego obrazu.
Jest to zjawisko związane z intensywną eksploatacją i nie podlega gwarancji. Prostym sposobem zmniejszenia, ograniczenia tego efektu jest zmiana, co pewien czas położenia wyświetlania całego obrazu na ekranie monitora. Należy pamiętać, że zbyt duża jasność i kontrast również powoduje znacznie szybsze wypalenie lampy kineskopowej.